Recenze: Zóna zájmu aneb i takto se žilo v Osvětimi

Nedávno přišel do kin film Zóna zájmu. Téma holokaustu mě zajímá, ale připadá mi, že už jsem o něm viděla a četla tolik, že nutně nepotřebuju vidět naprosto všechno, co nově vyjde. Tento film mě ale už podle popisku zaujal – sliboval pohled na život rodiny velitele koncentračního tábora Rudolfa Hösse přímo v Osvětimi. 

Je naprosto absurdní, jak v klídečku si tam jeho rodinka žije, zatímco doslova pár metrů od nich se děje něco tak strašného. Nejvíc absurdní mi přišel moment, kdy Hössova manželka protestovala proti tomu, že by se měli z Osvětimi odstěhovat, protože to je přece jejich domov, tady jsou šťastní! Jo, vedli tam moc hezký život, který ovšem sem tam narušily nějaké ty zvuky střelby, sténání a později i tmavý kouř… Hnus.

Co mi na tomto filmu připadalo nejpůsobivější, je právě zvuk. Ve filmu totiž nejsou žádné explicitní scény nebo přímá zobrazení vězňů v táboře apod., pohybujeme se totiž jen v prostoru Hössovic rezidence, ale my na rozdíl od nich nejsme schopní ty strašné zvuky ignorovat. A co mě naprosto dostalo, byla příšerná kakofonie, která se spustila, když celé plátno zčervenalo nebo zčernalo. Hrůza. Totálně mě to rozložilo. Zaznamenala jsem, že je tento film (nejen) za zvuk nominovaný na Oscara, a za mě si ho stoprocentně zaslouží, tak držím pěsti. (EDIT: Už víme, že vyhrál, hurááá!)

Celkově mi to připadá jako zajímavý film, originální zpracování, je to zkrátka něco jiného, takže pokud vás taky zajímá holokaust, doporučuju na to kouknout.

Zajímají vás filmy s tématem holokaustu?

Komentáře

  1. tohle je těžké téma... četla jsem několik knih a vždy je mi z toho smutno :( tohle bych asi nedala

    OdpovědětVymazat
  2. Luci, téma mě zajímá, moderní (20. století) historie vůbec, myslím, že se doteď na spoustě škol vykládá prapodivně... O filmu vím, ale musím mít "morál" na jeho shlédnutí. Většinou mě takové snímky doslova rozloží, ale vidět je chci.
    Děkuji za tvou recenzi a přeji příjemné uzdravování! Helena

    OdpovědětVymazat
  3. Holokaust mě také hodně zajímá. Přečetl jsem doslova desítky knih. Je to moc zajímavé, ale už se to opakuje a nic nového mě nepřekvapí. Je strašně dobře, že se o tom píše, na minulost se nesmí zapomínat, ale už se musím přeorientovat na jiný žánr. O filmu jsem slyšela, neviděla ho, ale ráda se na něj podívám.

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj Luci, já se stále chystám na One Life, ale nevím zda to nebude moc smutný. Jakože jasně, že to bude moc smutný, akorát hledám vhodnou chvíli na zhlédnutí jsem chtěla říct.

    OdpovědětVymazat
  5. Přiznám se, že téma holokaustu a obecně dějiny 20. století nejsou pro mě úplně "najzajímavější" období historie (raději mám epochy starší, kde člověk naraží na "idealizovanou" představu a pak četbou se kolikrát dozví, že to zas tak růžové nebylo a některé věci právě srovnatelné s hrůzami minulého století, ne-li horší...). Ale to jsem trošku odbočila. Literaturu týkající se právě hrůz 2. světové války si musím dávkovat, protože mám problém nedomýšlet si, o kterých hrůzách autora zatím mlčí. A takové dokumenty, co nám pouštěla učitelka ve škole mi vždycky zaručily kvalitní noční můry...inu obecně násilí ve vizuální formě filmů či dokumentů prostě nevyhledávám.
    Přiznám se, že ale svou recenzi jsi mě docela nalákala. Že by stálo za to film vidět. I když to budu muset asi naplánovat tak, abych se na film nedívala někdy večer, protože toto by mohla být verze "hororu" pro Tvořilku (horory taky nejsou součástí mé filmotéky xD). Každopádně jsem zvědavá, jak si pohráli právě s tím zvukovým pozadím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. rozumím, to je zajímavá myšlenka oO doufám, že se ti Zóna zájmu bude líbit, pokud se do ní fakt dáš :) :D

      Vymazat

Okomentovat